fbpx

Chat-palvelu Essoten verkkosivuilla laajenee!

Etelä-Savon sote-uudistus lanseerasi uuden chat-palvelun Essoten www-sivuille 1.3.2021, jonka tarkoituksena on testata chat-palvelun käyttöönottoa tulevalle Etelä-Savon hyvinvointialueelle. Chat on ollut toiminnassa nyt kaksi kuukautta onnistuneesti terveysneuvossa sekä työikäisten sosiaalityössä.


Chat-palvelua laajennetaan 3.5.2021 alkaen sisältäen seuraavat uudet palveluryhmät:


Vanhus- ja vammaispalvelut:

  • Palveluneuvo: ma-pe klo 8–15
    • Kiireetön, yleinen palveluohjaus ja neuvonta
  • Vammaispalvelut: ma-pe klo 8–15
    • Kiireetön palveluohjaus ja neuvonta vammaisten palveluihin ja niihin hakemiseen liittyen
    • Tarkoitettu henkilöille, joilla ei ole omaa sosiaalityöntekijää sekä omaisille ja yhteistyökumppaneille
  • Henkilökohtaisen avun työsuhdeasiat ja palkanlaskenta: ti ja to klo 12–13
    • Henkilökohtaisille avustajille
    • Työsuhteeseen liittyvä ohjaus ja neuvonta
    • Palkanlaskentaan liittyvä ohjaus ja neuvonta
    • Löydät palvelun vammaispalvelujen kautta


Perhepalvelut:

  • Neuvolapalvelut: ma-pe klo 12–14
    • Kiireetön palveluohjaus ja neuvonta
  • Kätilöt: ma ja to klo 12–14
    • Raskaana oleville ja synnyttäneille äideille
    • Kiireetön palveluohjaus ja neuvonta


Näiden lisäksi terveysneuvon ja työikäisten sosiaalityön chat-palvelut jatkuvat normaalisti.

  • Terveysneuvo: ma-pe klo 8–15
    • Kiireetön, yleinen terveysneuvonta
  • Työikäisten sosiaalityö: ma-pe klo 9-15
    • Yleinen neuvonta ja ohjaus

Chat-palvelun käyttö


Chat-palvelu mahdollistaa kiireettömän asioinnin Essoten verkkosivuilla (www.essote.fi) anonyyminä tai tunnistautuneena Suomi.fi-tunnistautumisen avulla.
Chat-palveluun saapuessa asiakkaan ottaa ensimmäisenä vastaan Chatbot. Chatbot ohjaa asiasta eteenpäin tarpeiden mukaan joko:

  • kahdenkeskiseen Chat-keskusteluun ammattilaiselle,
  • Essoten kiireettömälle yhteydenottolomakkeelle,
  • lisätiedon löytämiseksi tietylle Essoten verkkosivulle tai
  • Omaolon oirearviolomakkeelle.

Chat-palvelua kehitetään jatkuvasti siten, että Chatbot tunnistaisi mahdollisimman hyvin asiakkaan sanoja ja osaisi ohjata asiakkaat oikean tiedon luokse nopeasti. Jos Chatbot ei ymmärrä asiakkaan asiaa ja Chat-palvelussa on palveluryhmän ammattilaiset paikalla, niin asiakas ohjataan chat-keskusteluun.


Seuraamme Chat-palvelun kehittymistä ja olemmekin saaneet jo loistavaa dataa kerättyä palvelun toimivuudesta. Esimerkiksi maaliskuun 2021 aikana Chatbot keskusteli asiakkaiden kanssa yhteensä 8909 kertaa, joista ainoastaan 15,4 % (1370 kpl) siirrettiin ammattilaisen hoidettavaksi. Tämä tarkoittaa sitä, että Chatbot on ymmärtänyt erinomaisesti asiakkaan pyyntöjä ja osannut ohjata heitä oikean tiedon luokse.


Lisätietoja antaa,

Anni Sormunen | Henkilökunta

Anni Sormunen

ICT-koordinaattori
040 359 8000
anni.sormunen@etela-savo.fi