Etelä-Savon sote-uudistus lanseerasi uuden chat-palvelun Essoten www-sivuille 1.3.2021, jonka tarkoituksena on testata chat-palvelun käyttöönottoa tulevalle Etelä-Savon hyvinvointialueelle. Chat on ollut toiminnassa nyt kaksi kuukautta onnistuneesti terveysneuvossa sekä työikäisten sosiaalityössä.
Chat-palvelua laajennetaan 3.5.2021 alkaen sisältäen seuraavat uudet palveluryhmät:
Vanhus- ja vammaispalvelut:
- Palveluneuvo: ma-pe klo 8–15
- Kiireetön, yleinen palveluohjaus ja neuvonta
- Vammaispalvelut: ma-pe klo 8–15
- Kiireetön palveluohjaus ja neuvonta vammaisten palveluihin ja niihin hakemiseen liittyen
- Tarkoitettu henkilöille, joilla ei ole omaa sosiaalityöntekijää sekä omaisille ja yhteistyökumppaneille
- Henkilökohtaisen avun työsuhdeasiat ja palkanlaskenta: ti ja to klo 12–13
- Henkilökohtaisille avustajille
- Työsuhteeseen liittyvä ohjaus ja neuvonta
- Palkanlaskentaan liittyvä ohjaus ja neuvonta
- Löydät palvelun vammaispalvelujen kautta
Perhepalvelut:
- Neuvolapalvelut: ma-pe klo 12–14
- Kiireetön palveluohjaus ja neuvonta
- Kätilöt: ma ja to klo 12–14
- Raskaana oleville ja synnyttäneille äideille
- Kiireetön palveluohjaus ja neuvonta
Näiden lisäksi terveysneuvon ja työikäisten sosiaalityön chat-palvelut jatkuvat normaalisti.
- Terveysneuvo: ma-pe klo 8–15
- Kiireetön, yleinen terveysneuvonta
- Työikäisten sosiaalityö: ma-pe klo 9-15
- Yleinen neuvonta ja ohjaus
Chat-palvelun käyttö
Chat-palvelu mahdollistaa kiireettömän asioinnin Essoten verkkosivuilla (www.essote.fi) anonyyminä tai tunnistautuneena Suomi.fi-tunnistautumisen avulla.
Chat-palveluun saapuessa asiakkaan ottaa ensimmäisenä vastaan Chatbot. Chatbot ohjaa asiasta eteenpäin tarpeiden mukaan joko:
- kahdenkeskiseen Chat-keskusteluun ammattilaiselle,
- Essoten kiireettömälle yhteydenottolomakkeelle,
- lisätiedon löytämiseksi tietylle Essoten verkkosivulle tai
- Omaolon oirearviolomakkeelle.
Chat-palvelua kehitetään jatkuvasti siten, että Chatbot tunnistaisi mahdollisimman hyvin asiakkaan sanoja ja osaisi ohjata asiakkaat oikean tiedon luokse nopeasti. Jos Chatbot ei ymmärrä asiakkaan asiaa ja Chat-palvelussa on palveluryhmän ammattilaiset paikalla, niin asiakas ohjataan chat-keskusteluun.
Seuraamme Chat-palvelun kehittymistä ja olemmekin saaneet jo loistavaa dataa kerättyä palvelun toimivuudesta. Esimerkiksi maaliskuun 2021 aikana Chatbot keskusteli asiakkaiden kanssa yhteensä 8909 kertaa, joista ainoastaan 15,4 % (1370 kpl) siirrettiin ammattilaisen hoidettavaksi. Tämä tarkoittaa sitä, että Chatbot on ymmärtänyt erinomaisesti asiakkaan pyyntöjä ja osannut ohjata heitä oikean tiedon luokse.