fbpx

Etelä-Savon ja Keski-Suomen sosiaali- ja terveysalan ammattilaiset kohtaavat viikoittain itsetuhoisia asiakkaita

Apua ajoissa! – hankkeen tekemän kyselyn perusteella Etelä-Savossa joka kolmannes ja Keski-Suomessa joka toinen sote-ammattilainen kohtaa viikoittain tai useammin itsetuhoisia asiakkaita. Molempien alueiden ammattilaisista joka kolmannes kohtaa vähintään kuukausittain itsemurhan tehneiden henkilöiden läheisiä. Tulosten perusteella ammattilaisten itsemurhien ehkäisyosaamisessa ja asiakasohjauksessa on kehitettävää. Molempien alueiden ammattilaisten vastauksissa on noussut esille, että itsemurhien ehkäisyyn on koulutustarvetta esimerkiksi itsetuhoisuuden merkkien tunnistamisessa. Molemmilla alueilla kaksi kolmasosaa vastanneista ammattilaisista ei osaa sanoa tai ei koe itsetuhoisten asiakkaiden hoitoon ohjauksen olevan systemaattista omassa yksikössä.

Kuntalaisten toivovat saatavuutta ja läheisten huomiointia

Alueiden asukkailta pyydettiin palautetta kokemuksista mielenterveyspalveluissa ja niiden saatavuudesta. Asukkaat toivovat, että tulevaisuudessa palveluihin pääsisi helpommin ja asiakasohjaus olisi selkeämpää. Lisäksi toivotaan tiheitä ja säännöllisiä tapaamisaikoja ammattilaiselle sekä omaisten parempaa huomioimista. Huoleksi nostettiin myös hoitohenkilöstön resurssipula.

– Apua Ajoissa! -hanke vastaa esille tulleisiin tarpeisiin ja tuloksia hyödynnetään kehittämistyössä. Kehitämme parasta aikaa palveluketjuja ja tarjoamme itsemurhien ehkäisy – koulutuksia alueen ammattilaisille. Seuraavat vastaavat kyselyt järjestetään tämän vuoden huhtikuussa ja syyskuussa. Tulemme viimeistään syksyn aikana kertomaan, mitä olemme saaneet aikaan itsemurhien ehkäisyosaamisen sekä asiakasohjauksen kehittämisen osalta, hankepäällikkö Niko Borén toteaa.

Itsemurhien ehkäisy on jokaisen asia

Itsemurhiin ja itsetuhoisuuteen liittyy vahva häpeäleima, kuten mielenterveyden haasteisiin yleisestikin. Liian usein tämä häpeä estää ihmistä hakemasta apua.

– Aiheeseen liittyy vahva stigma. Se, että kehitämme ammattilaisten osaamista, mutta samalla jaamme tietoutta monipuolisesti myös alueen asukkaille, poistaa jo omalta osaltaan häpeää aiheen ympäriltä ja rohkaisee ihmisiä hakemaan apua, kertoo Bóren. Sama pätee myös läheisiin, sillä ympärillä olevat eivät usein tiedä, miten asian voisi ottaa puheeksi. Ongelma näkyy myös terveydenalan ammattilaisten keskuudessa.

– Pyrimme muutenkin viestimään aiheesta monipuolisesti sekä tulemaan lähelle asukkaita. Esimerkiksi 20.4 järjestämme kaikille avoimen Teemana Toivo -seminaaripäivän, jossa keskustellaan mm. mielen joustavuuden merkityksestä ihmisen hyvinvoinnille ja siitä, miten jokainen voi lisätä kykyänsä kohdata elämän haasteita ja kuinka kohdata itsetuhoinen läheinen. Tällaisena kuormittavana aikana, jatkuvan sotauutisoinnin alla, päivän sisältö antaa varmasti paljon jokaiselle kuntalaiselle, selventää Bóren.

Apua Ajoissa! on osa kansallista mielenterveysstrategiaa

Apua ajoissa! -hanke yhdistää Etelä-Savon ja Keski-Suomen alueiden toimijat ja pyrkii vaikuttamaan molempien alueiden merkittävään itsemurhakuolleisuuteen ja itsemurhariskissä olevien palvelutarpeeseen tehostamalla ja ottamalla uusia keinoja käyttöön itsemurhien ehkäisyssä.

Hanke toteutti syksyllä 2021 ammattilaiskyselyn. Kyselyn tarkoituksena oli selvittää EteläSavon ja Keski-Suomen alueen sosiaali- ja terveysalan ammattilaisten osaamista itsemurhien ehkäisyssä, sekä hankkeen kohderyhmän asiakkaiden palveluohjauksen toimivuutta. Kyselyyn vastasi 319 Etelä-Savon ja 291 Keski-Suomen sote-ammattilaista. Ammattilaiset työskentelevät Essotessa, Mikkelin kriisikeskuksessa, Pieksämäen kaupungilla, KSSHP:llä, Jyväskylän kaupungilla, Sovatek-säätiöllä ja Kriisikeskus Mobilessa.

Kuntalaiskyselyyn vastasi 38 asukasta Etelä-Savosta ja 34 asukasta Keski-Suomesta. Kyselyssä kartoitettiin kuntalaisten kokemuksia mielenterveyspalveluista ja niiden saatavuudesta.

Lisätiedot:

Niko Borén

Hankepäällikkö, Apua Ajoissa!

niko.boren@etela-savo.fi

040 359 8454