
Etelä-Savon sote-uudistuksen Chat-palvelu pilotti toteutetaan Essoten verkkosivuilla ja se on julkaistu kaikkien käytettäväksi maaliskuussa 2021. Pilotin tarkoituksena on testata chat-palvelun toimivuutta ja uudistaa digiasioinnin keinoja. Chat-palvelua laajennetaan kevään mittaan myös muille vastuualueille.
Chat-palvelu mahdollistaa kiireettömän asioinnin helposti joko täysin anonyymina tai tunnistautuneena Suomi.fi -tunnistautumisen avulla. Chat-palvelussa asiakas ohjataan automaattisten kysymysten avulla oikeaan neuvontatiimiin, jossa on kunkin vastuualueen asiakaspalvelijat vastaamassa kysymyksiin. Asiakaspalvelun työajat ovat rajalliset:
Teho- ja valvontaosasto
- Sydäntoimenpiteet: ti klo 9-10
- Tarkoitettu ajan varanneille asiakkaille
- Chatissa vastataan kysymyksiin liittyen sepelvaltimoiden varjoainekuvaukseen, tahdistimeen ja rytminsiirtoon
Vanhus- ja vammaispalvelut:
- Palveluneuvo: ma-pe klo 8–15
- Kiireetön, yleinen palveluohjaus ja neuvonta
- Vammaispalvelut: ma-pe klo 8–15
- Kiireetön palveluohjaus ja neuvonta vammaisten palveluihin ja niihin hakemiseen liittyen
- Tarkoitettu henkilöille, joilla ei ole omaa sosiaalityöntekijää sekä omaisille ja yhteistyökumppaneille
Perhepalvelut:
- Neuvolapalvelut: ma-pe klo 12–14
- Kiireetön palveluohjaus ja neuvonta
- Kätilöt: ma ja to klo 12–14
- Raskaana oleville ja synnyttäneille äideille
- Kiireetön palveluohjaus ja neuvonta
Terveysneuvo
- Terveysneuvon chat: ma-pe klo 8–15
- Kiireetön, yleinen terveysneuvonta
Työikäisten sosiaalityö
- Työikäisten sosiaalityön chat: ma-pe klo 9-15
- Yleinen neuvonta ja ohjaus
Suun terveydenhuolto
- Kiireetön palveluohjaus, neuvonta: ma-pe klo 12-14
Chat-palvelun käyttö
Chat-palveluun saapuessa asiakkaan ottaa ensimmäisenä vastaan Chatbot. Chatbot ohjaa asiasta eteenpäin tarpeiden mukaan joko:
- kahdenkeskiseen Chat-keskusteluun ammattilaiselle,
- Essoten kiireettömälle yhteydenottolomakkeelle,
- lisätiedon löytämiseksi tietylle Essoten verkkosivulle tai
- Omaolon oirearviolomakkeelle.
Chat-palvelua kehitetään jatkuvasti siten, että Chatbot tunnistaisi mahdollisimman hyvin asiakkaan sanoja ja osaisi ohjata asiakkaat oikean tiedon luokse nopeasti. Jos Chatbot ei ymmärrä asiakkaan asiaa ja Chat-palvelussa on palveluryhmän ammattilaiset paikalla, niin asiakas ohjataan chat-keskusteluun.
Seuraamme Chat-palvelun kehittymistä ja olemmekin saaneet jo loistavaa dataa kerättyä palvelun toimivuudesta. Esimerkiksi maaliskuun 2021 aikana Chatbot keskusteli asiakkaiden kanssa yhteensä 8909 kertaa, joista ainoastaan 15,4 % (1370 kpl) siirrettiin ammattilaisen hoidettavaksi. Tämä tarkoittaa sitä, että Chatbot on ymmärtänyt erinomaisesti asiakkaan pyyntöjä ja osannut ohjata heitä oikean tiedon luokse.
Digiasiointi
Etelä-Savon sote-uudistuksessa uudistetaan ja yhtenäistetään toimintatapoja ja -prosesseja digitaalisten välineiden avulla, joilla voidaan vahvistaa:
- saatavuutta,
- vaikuttavuutta ja
- tuottavuutta.
Digitalisaatio on keino nostaa asiakas keskiöön ja tarjota palveluja yhä asiakaskeskeisemmin. Sote-uudistuksen yhtenä tavoitteena on yhdenmukaistaa sote-palveluihin ohjautumisen kanavia. Uudistuksen aikana luodaan vaiheittain rakentuva digitaalinen asiointi-ikkuna, joka sisältää useita sähköisiä yhteydenottotapoja. Chat-palvelu toimii osana uutta digitaalista asiointi-ikkunaa, johon otetaan uudistuksen aikana käyttöön useita digitaalisia työkaluja.
Visiokuva asiointi-ikkunasta:

Etelä-Savon sote-uudistuksen syksyllä 2020 tuottamaan verkkokyselyyn vastasi 519 henkilöä koko Etelä-Savon maakunnasta. Vastausten perusteella 45 % olisi valmis asioimaan tulevaisuudessa pääsääntöisesti digitaalisesti. Kyselyn mukaan palveluilta toivottiin, että ne olisivat helposti saatavilla ja helposti käytettävissä, muun muassa puhelimella. Kyselyn mukaan kaikista vastanneista 49,7 % haluaisi myös Chat-palvelun saataville maakuntalaisten digitaaliseen asiointi-ikkunaan.
Siirry Essoten www-sivuille testaamaan chattia klikkaamalla tästä.
Pilotin vastuuhenkilöt
Kysy lisää tai osallistu kehittämiseen!
Aiheeseen liittyviä artikkeleja
- Etäkotihoitokäyntejä viittomakielelle tulkattuna – valtakunnallisesti uutta aloitettiin Etelä-Savossa
- Etelä-Savossa kehitetään sosiaalista kuntoutusta
- Terveyssosiaalityö ja -ohjaus osana perusterveydenhuollon vastaanottoa
- Essoten Chatbot mukana Aurora AI-tekoälyohjelmassa
- Essoten Chat-palvelu uudistuu!
- Etelä-Savon tulevaisuuden sote-keskus tukee kliinisen farmasian edistämistä hyvinvointialueella
- Vastaa kyselyyn ja vaikuta Etelä-Savon hyvinvointialueen sosiaalipalvelujen järjestämiseen!
- Rajatun lääkkeenmääräämisoikeuden omaava hoitaja, esimies tai vastuulääkäri – Tule mukaan kehittämään työnkuvaasi!
- Essoten Chat-palvelu laajenee jälleen ja etsii uutta nimeä!